Jump to content
Sykepleiediskusjon

Intramuskulær injeksjon i lår.


Recommended Posts

Jeg lurer på hvor det er mest vanlig å sette intramuskulære injeksjoner i låret henn. I litteraturen finner jeg ut at det kan settes i den ytre brede lårmuskelen (m. vastus lateralis) eller i den rette lårmuskelen (m. rectus femoris). Ser videre at det anbefales å sette injeksjonen i den ytre brede lårmuskelen, pga at faren for å treffe en nerve eller arterie er mindre her. Da jeg hadde praksis på ortopedisk avd. satte vi mange intramusklære injeksjon, og da kun i den rette lårmuskelen. Hvor pleier dere å sette denne type injeksjoner henn? Har det noe å si hvilket medikament det er snakk om? Tusen takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Så sant det er mulig har jeg satt im injeksjoner i setemuskelen. Jeg føler det sikrere og så er det mindre vondt. Men enkelte ganger har jeg ikke kunnet velge og har måttet sette injeksjonen i lårmuskelen p.g.a. pasientens leie. Da har jeg alltid valgt musculus vastus lateralis. Dette fordi jeg lærte det du har lest, at det var det tryggeste stedet på låret i forhold til risiko for å treffe nerver.

Link to comment
Share on other sites

I praksis satt jeg som regel i.m injeksjoner i den ytre øverste kvadrant av setepartiet (musculus gluteus medius) visst ikke leiet tilsa at jeg måtte sette injeksjonen i musculus vastus lateralis. Vi lært på skolen at å sette i.m injeksjoner i gluteus medius gir minst sjanse for å treffe nerver, og muskelen har relativt god blodgjennomstrømning.

 

Spørsmål: Hvor stor kontroll av vi egentlig over situasjonen når vi gir medikamenter i.m? Jeg føler i grunn at jeg har for liten kontroll over det jeg gir når det settes i.m. Finnes det ikke noe forskning på dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid satt injeksjoner i ventroglutealmuskelen. Har aldri satt i dorsoglutealmukelen, er det mange som praktiserer det? Så også i i rapportene du henviste til Ani at dorsoglutealmuskelen ikke var anbefalt p.g.a. nerver, blodkar og for mye fettvev. Dette var årsaken til at vi lærte å sette injeksjoner i ventroglutalmuskelen da jeg var student.

Link to comment
Share on other sites

I praksis satt jeg som regel i.m injeksjoner i den ytre øverste kvadrant av setepartiet (musculus gluteus medius) visst ikke leiet tilsa at jeg måtte sette injeksjonen i musculus vastus lateralis. Vi lært på skolen at å sette i.m injeksjoner i gluteus medius gir minst sjanse for å treffe nerver, og muskelen har relativt god blodgjennomstrømning.

 

Spørsmål: Hvor stor kontroll av vi egentlig over situasjonen når vi gir medikamenter i.m? Jeg føler i grunn at jeg har for liten kontroll over det jeg gir når det settes i.m. Finnes det ikke noe forskning på dette?

 

Jeg føler også at jeg har liten kontroll over det jeg setter im. Særlig fordi det varierer så veldig hvor fort virkestoffet taes opp. Derfor foretrakk jeg å sette medikamenter i.v. hvis det var mulighet for det. Da har man mye bedre kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy