Jump to content
Sykepleiediskusjon

En skepsis student som lurer på hva som møter i arbeidslivet!


Guest stusserallerede

Recommended Posts

Guest stusserallerede

har jobbet i hjemmesykepleien i praksis i studenttiden og nå som vikar. Jeg reagerer på en del ting som blir gjort og sagt etter allerde veldig kort tid der. Jeg er jo fersk som ferskest og kan ikke uttale meg om så mye synes jeg men, og er vel også litt usikker på hva som er "normalt" også. Så kanskje noen kan si hva de mener om dette:

 

-under rapport kommer det fram ting om brukere som ikke er relevant i forhold til sykdom/helse, men mer personlig plan og som de ansatte kan sitte å flire av. (dette er jo noe som ikke skal skje, men jeg spør altså: er dette noe som skjer stort sett, helt ærlig nå?)

 

-jeg er vikar og gir beskjeder videre til sykepleiere om ting som brukere har sagt/gjort som er spesielt og som bør taes tak i, men det er ingen som noterer eller det blir gjort noe mer med. (på grunn av mange ansatte som sitter der, hvem skal ta det ansvaret??)

 

-pleieplaner er ikke oppdaterte. så når jeg som vikar kommer så føler jeg meg usikker på hva om er riktig

 

-arbeidsantrekket er vanlige klær. Ok så klart, men jeg ser at det er klær som ikke blir vasket på 65 grader (ullklær er et eksempel).

 

-det blir kun brukt plastforkle til dusj av brukere. Aldri ved f.eks. kateterisering eller sårstell. De blir altså alltid brukt til å beskytte klærna til ansatte, men ikke med tanke på mikroorganismer som kan smittes mellom brukere.

 

-huddesinfeksjonsmiddel blir brukt ETTER besøk av pasient og sjeldent HOS pasienten før prosedyrer og stell.

 

-det er utrolig mange forskjellige ansatte innom brukerene. Er det vanlig, eller er det vanlig at de som er primær stort sett går til sine primærpasienter? jeg opplever at brukere ofte klager over at det er så mange av oss og mister helt kontrollen.

 

 

 

Dette er bare en liten del. Hva er vanlig? Overreagerer jeg? Det kan sies at jeg er perfeksjonist kanskje, og ønsker å arbeide en plass der alt blir fulgt slik det bør, og pasienten får den respekt de fortjener....finnes det slike arbeidsplasser?

 

Jeg har ett år igjen som student. Bør jeg innstille meg på at det jeg lærer på skolen ikke skjer i praksis?!

 

undrende student...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 8 ukers praksis i hjemmesykepleien, mer arbeid i hjemmesykepleien blir det nok dessverre ikke...

 

Vi var fire studenter på sonen, og alle hadde det samme inntrykket, som er svært likt det du beskriver.

Vi følte at de som arbeidet der fast ikke at ting var så galt som det var, men vi som kom utenfra synes det var mye som var "tvilsomt".

Vi forsøkte å ta opp ting vi reagerte på med både leder, praksisveildere og lærer fra skolen, men følte ikke at de egentlig ønsket å høre det. Fikk inntrykk av at vi studentene ikke bare kunne komme der og fortelle dem hva som var riktig.

 

Det er jo ikke slik det skal være, og det er kjedelig å høre at det er slik flere steder :)

Link to comment
Share on other sites

Må tilføye at det er kun i denne ene praksisperioden jeg har fått en slik negativ opplevelse. Både på sykehus og i psykiatrien var det "slik som man lærer på skolen" :) Jeg har forresten også hørt mye positivt om hjemmesykepleien fra medstudenter som hadde praksis på andre soner enn der jeg var...

 

Har du stusserallerede hatt praksis innen andre fagområder enn hjemmesykepleien, så du har andre steder å sammenligne med?

Det kan være at du var uheldig med den sonen du havnet på når dere var i praksis?

 

Jeg synes forresten ikke at du overreagerer! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest hovedinnlegger
Må tilføye at det er kun i denne ene praksisperioden jeg har fått en slik negativ opplevelse. Både på sykehus og i psykiatrien var det "slik som man lærer på skolen" ;) Jeg har forresten også hørt mye positivt om hjemmesykepleien fra medstudenter som hadde praksis på andre soner enn der jeg var...

 

Har du stusserallerede hatt praksis innen andre fagområder enn hjemmesykepleien, så du har andre steder å sammenligne med?

Det kan være at du var uheldig med den sonen du havnet på når dere var i praksis?

 

Jeg synes forresten ikke at du overreagerer! :)

 

Hei og takk for svar. Så fint å høre at jeg ikke overreagerer på en måte. Samtidig veldig trist, for jeg trives der jeg er vikar nå (og praksis som student) med tanke på alt annet liksom.

 

Jeg har hatt praksis på sykehjem og psykiatri også. På sykehjemmet var det garantert ting som ble tatt opp som ikke hadde noe med brukerens sykdom/helse å gjøre, og fikk vel et lite realitetssjokk der. Psykiatrien var mye bedre, men der er det vanskelig å skille hva som er relevant og ikke, i og med at det nettopp er brukerens privatliv som oftest er problemet..men det var noe som jeg stusset ved til tider.

 

Jeg synes det er vanskelig å sitte som vikar i en gruppe på ca 7-8 stk som alle sammen (inkl.teamleder) og være den eneste som ikke ler av ting som blir sagt. Dette er jo naturligvis ganske uskyldige ting som har skjedd mellom de ansatte og bruker, men som allikevel ikke er relevant for oss andre å vite noe om i jobbsammenheng. Dette tror jeg dessverre er noe jeg kommer til å se overalt.

 

Jeg liker hjemmesykepleien. Jeg liker det allsideige arbeidet, jeg liker relasjonen jeg får til brukerne og jeg liker at jeg på en måte kan styre mitt eget tempo. Men jeg tror ikke jeg kan arbeide på en plass som bryter med mine prinsipper daglig! Og jeg er dessverre ikke sterk nok til å ta opp dette med noen ledere noen gang tror jeg. Jeg takler ikke så godt konflikter.

 

Overreagerte jeg ikke på noen av punktene?? er dette unormalt andre plasser mener dere?

 

 

Og jeg er svært nysgjerrig om hva dere har erfart med primærpasienter. Hadde dette ikke vært veldig positivt mener jeg? At en sykepleier/ansatt har sine primærpasienter og går til de faste når personen er på arbeid? Får jo fulgt brukerene bedre opp, nærmere samarbeid med både pasient og pårørende, pasient får mindre folk å forholde seg til osv. Selvfølgelig kan det blir litt ensidig i lengden for den ansatte, men er vi ikke der for å hjelpe og gjøre det beste? Er jeg helt på viddene her??

 

argh! mange tanker som svirrer i mitt snart nyutdannete hode..hehe.

 

Hjertens takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

Jeg har kun jobbet på somatisk sykehus så jeg kan bare uttale meg om det. Eller som student hadde jeg praksis i hjemmesykepleien, men det er lenge siden. Der fungerte det ikke bra. Dårlig oppdaterte pleieplaner, dårlig hygiene osv. Det var nesten ingen sykepleiere som jobbet der så jeg trodde/tro det var mye av årsaken til at det fungerte så dårlig.

 

Mine medstudenter som var i praksis andre steder i hjemmesykepleien var veldig fornøyd, så det varierer nok veldig. Slik er det jo egentlig over alt, noen avdelinger fungerer dårligere enn andre.

Det kan være dårlige holdninger og det kan oppstå ukulturer. Veldig viktig at noen utenforstående stopper opp og reagerer på dette. Synes det er bra du reagerer.

 

Jeg er ikke vant til fra sykehuset at man flirer av pasientene. Slik skal det ikke være. Du skal være fornøyd fordi du ikke lar deg rive med. Fortsett slik.

 

Når du gir beskjed så må den som tar imot beskjeden enten skrive det opp, formidle det videre til den som er ansvarlig for denne pasienten, eller fortelle deg hvem du skal si det til.

Vil jo tro at i dette tilfelle, så bør vel ihvertfall teamleder notere det du sier. Men kan det være at de ikke synes det er nødvendig å dokumentere? Har du noen eksempler? Men da burde de uansett si at det er bra du sier ifra, men dette ikke er nødvendig å dokumentere.

 

Pleieplaner skal være oppdatert. På sykehus er det vanlig med oppdaterte pleieplaner ja.

 

Det med hygienen hørtes ikke bra ut. Vi har forresten en tråd om dette, du finner den her

 

Til slutt vil jeg si at du overreagerer ikke på noen av punktene. Slikt skal man reagere på. Dette du erfarer i hjemmesykepleien er ikke normalt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at uansett om dette er vanlig eller ikke vanlig, er det veldig bra og normalt at du reagerer. Pass på at du ikke glemmer hvordan du reagerer på dette nå, for jeg tror det er veldig lett å "komme inn i " en slik ukultur etter en tid. Husk bare at man ikke kan bygge Rom på en dag - men om du tar med deg de gode holdningene dine inn i en slik jobb, kan du sakte men sikkert hjelpe til å forbedre tjenesten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy