Jump to content
Sykepleiediskusjon

Smertebehandling for narkomane


Recommended Posts

Jeg lurer litt på om noen her vet hva som er riktig i forhodl til smertebehandling hos narkomane? Jeg har hørt rykter om at de kun kan få paracet (eller er dette bare om de er i LAR?), men det kan vel ikke stemme ved sterkere smerter som benbrudd og slikt?

Link to comment
Share on other sites

Narkomane har krav på like god smertebehandling som andre pasienter. Da jeg jobbet på sykehus fikk de narkomane like mye opiater som andre pasienter.

 

 

Ja, det var det jeg trodde også, men jeg husker fra en ortopedisk avd å ha lest noe om at "narkomane får bare metadon", og har vært borti tilfeller der folk med smerter ikke skal ha ketorax/morfin. Kan dette være fordi det ikke blir funnet en "grunn" til smertene, eller er det noe i reglene til LAR som sier at de ikke skal få det?

 

Selvfølgelig synes jeg også de skal ha like god smertebehandling, men lurte på om det finnes visse regler for det på sykehus eller i LAR, for det finnes vel ikke noe annet enn paracet de kan få hvis opiater skal unngås?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen vits i å bruke opioider om pasienten får metadon?

Da vil det vel ikke ha noen effekt?

Eller?

 

Og sånn helt OT, selv datteren til en eksnarkoman jente jeg kjenner fikk ikke smertestillende på Legevakten. De var redd moren lot som om datteren på 14 år var syk så hun selv skulle få piller!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant dette inne på helsebiblioteket om smertebehandling til pasienter som var under LAR behandling:

 

Paracetamol, ev. med tillegg av NSAID

Ved sterk smerte, f. eks postoperativ smerte

Midlertidig økning av metadondosen. Lege ved LAR-senter kontaktes

http://www.legehandboka.no.proxy.helsebiblioteket.no/

 

 

Å så bra!:rolleyes:

 

Så metadon har smertestillende effekt altså? Jeg husker forresten en på vår avdelingen som brukte metadon fikk ketorax, er det sånn at det ikke vil ha noen effekt? (han spurte selv etter ketorax, så det må vel ha hjulpet litt?) Og er det vanlig å ha metadon på sykehus?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har en smertestillende effekt, det er jo et narkotisk analgetikum.

Det har vært brukt til smertelindring og brukes vel fortsatt enkelte steder. Om det er vanlig å ha Metadon i medisinskapet på sykehus vet jeg ikke, men alt kan jo bestilles.

Andre opiater vil vel ha en effekt selvom man bruker Metadon.

 

Her står det litt om Metadon: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...1:5800:10:::0:0

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Jeg lurer litt på om noen her vet hva som er riktig i forhodl til smertebehandling hos narkomane? Jeg har hørt rykter om at de kun kan få paracet (eller er dette bare om de er i LAR?), men det kan vel ikke stemme ved sterkere smerter som benbrudd og slikt?

 

Dette var tema for min bacheloroppgave:-) Postoperativ smertelindring hos rusmiddelmisbrukere....De har krav på smertelindring på lik linje med andre. Det som er, er at i svært mange tilfeller får de ikke dette. De trenger mer smertelindring enn "normalt" og har høy toleranseevne....

Link to comment
Share on other sites

Dette var tema for min bacheloroppgave:-) Postoperativ smertelindring hos rusmiddelmisbrukere....De har krav på smertelindring på lik linje med andre. Det som er, er at i svært mange tilfeller får de ikke dette. De trenger mer smertelindring enn "normalt" og har høy toleranseevne....

 

 

I know I know! Men vet du om de kan få subutex/metadon fra leger på sykehuset om de er med i LAR (en økning i dosen altså) eller om de kan få det i korte perioder om de ikke er med i LAR? (vet at det er bedre med vanlige brukte smertestillende, men vil gjerne vite om det er mulig eller om leger på sykehusene ikke har lov til å skrive det ut om de ikke allerede er med i LAR).

 

Jeg tror jeg så bacheloroppgaven din i et søk (?), men var for redd for å lese det i tilfelle jeg skulle ubevisst "herme"! (vet ikke om det hadde gått an å bestilt heller, søkte på HiB)

 

Veldig interessant tema ja, har sett mye forskjellig i praksis, ser ut til at smertebehandlingen varierer veldig mye, og det kommer like mye an på hvilken sykepleier som er på vakt som hva legen foreskriver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tenkt å skrive noe om akutt eller postoperativ smertebehandling av rusmiddelmisbrukere, evt. snevre det ned til LAR-pasienten. Artig å se at flere vil skrive om det samme. Da sier det meg at dette oppleves som et utfordrende område av flere der ute. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg skrev om akkurat det som dere skriver om her, men vinklet det til utfordringer sykepleier kan møte når pasienten er rusmiddelmisbruker i postoperativ fase. Dette slo an og fikk en A på min bacheloroppgave - et spennende tema, og et tema det trengs mer kunnskap om.

 

Masse lykke til!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev om akkurat det som dere skriver om her, men vinklet det til utfordringer sykepleier kan møte når pasienten er rusmiddelmisbruker i postoperativ fase. Dette slo an og fikk en A på min bacheloroppgave - et spennende tema, og et tema det trengs mer kunnskap om.

 

Masse lykke til!!!!

 

 

Takk:) Det er faktisk én til i klassen min som skriver om akkurat det samme (men ikke snevret det inn til akutte smerter da). Fant akkurat ut av det....utrolig irriterende, jeg ville jo ha en oppgave ingen andre hadde hatt før!! Vittig at det er så mange som har skrevet om det før. Gratulerer med A forresten, det er jo helt sinnsykt bra!!

Link to comment
Share on other sites

Takk:) Det er faktisk én til i klassen min som skriver om akkurat det samme (men ikke snevret det inn til akutte smerter da). Fant akkurat ut av det....utrolig irriterende, jeg ville jo ha en oppgave ingen andre hadde hatt før!! Vittig at det er så mange som har skrevet om det før. Gratulerer med A forresten, det er jo helt sinnsykt bra!!

 

 

Her er noe jeg fant om akkurat dette:

 

URL:http://74.125.77.132/search?q=cache:grGdo3TnNI4J:www.aus.no/stream_file.asp%3FiEntityId%3D2584+metadon+klinisk+observasjon&cd=5&hl=no&ct=clnk&lr=lang_en|lang_no&client=safari

 

 

 

7 Smertebehandling av pasienter i LAR I forbindelse med operasjoner

 

Det anbefales at kontakt tas mellom narkoselege og forskrivende LAR-lege dagen før operasjon for rådføring.

 

 

Pasienter i LAR har fast substitusjonsdose av metadon blandet i konsentrert solbærsaft eller buprenorfinresoribletter som kompensasjon for ”skade” i endorfinsystemet. Denne dosen virker ikke som smertestilling.

 

 

Pasienter på metadon:

 

Operasjonsdagen anbefaler jeg at den vanlige dosen metadon inntas på morgenen. Dersom narkoselege vurderer at pasienten ikke kan innta noe per os erstattes dosen av tilsvarende morfinklorid dose.

 

 

Pasienter på buprenorfin:

 

Siste resoriblett bør være inntatt minst 48 timer før inngrepet for å unngå blokkeringseffekt. Dersom dette ikke er mulig, må morfindosen som regel være høyere enn den ellers ville være.

 

 

Operasjonsdøgnet brukes morfinklorid som smertebehandling. Dette gis da i tillegg til morgendosen og så mye og så ofte som er nødvendig. Morfinklorid kan erstattes av andre opioider som for eksempel ketobennidon (Ketorax®) eller oxykdon (Oxyintin®).

 

 

Så fort pasienten kan innta noe per os går man over til metadon blandet i konsentrert solbærsaft alternativt Subutex resoribletter (inntas knust under tungen). Da gis den vanlige substitusjonsdosen som morgendose og tillegg av 10-20 mg metadon eller 2-4mg Subutex 3-4 ganger per døgn som smertestilling. Smertestillingsdosen må man begynne å nedtrappe så fort smertene begynner å avta. En MAR-pasient trenger som regel smertebehandling med A-preparat like lenge som en annen pasient. Doseringen må iblant være noe høyere.

 

 

Jeg fraråder bruk av flunitrazepam og kodein til pasienter med misbruksproblem i anamnesen da disse stoffer har et stort avhengighetspotensiale og kan stimulere rustrang!

 

9. Oppfølging etter utskrivning:

 

Ideelt bør pasienten være innlagt til nedtrapping av substitusjonsbehandlingen er gjennomført, og gjerne et par dager til. Pasienten er ofte psykisk ustabile og sårbare i denne perioden. Dersom dette ikke er aktuelt, kan pasienten tilbys nedtrapping etter skjema via apotek.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ja, den har jeg funnet allerede (har søkt masse siden 1. post her, tror faktisk ikke det er noe på nett jeg ikke har funnet. Problemet ligger vel spesiellt på de som ikke er med i LAR, og der ser det ikke ut som det finnes så mye...

 

Hei!

 

Kjempespennende tema du har valgt. Selv skriver jeg om noe ganske annet, men håper jeg har noe fornuftig å bidra med.

 

Når det gjelder adekvat postoperativ smertelindring av pasienten med kjent opiatmisbruk (uten å ligge under LAR), kan jeg tenke meg at det er viktig med et opphold på postoperativ overvåkning (PO/kov) med nøye tilsyn for at anestesilege og anestesi- og intensivsykepleiere kan titrere seg frem til en dose pasienten faktisk smertestilles av. Her trenger man i alle fall ikke å ta hensyn til substitusjonspreparater.. Utfordringen blir som noen nevner for den enkelte lege og sykepleier, til hhv forordning og administrering av dosen. Det finnes jo de som er veldig tilbakeholdne med ketorax/morfin uavhengig av utslag på smerteskalaen.

 

Håper du fant noe fornuftig i tankespinnet mitt.

 

-nestensøster Arild (som forøvrig skriver om ivaretagelse av pårørende i akuttsituasjoner) :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Åse Sabringa A, Cherokee

hei.

Jeg har brukket ryggen 2 ganger. Jeg har kanskje 9 liv sånn som katten he he. Første ulykka var med paragliding gikk i bakken ca 20m. fikk et ustabilt brudd i ryggen. gikk med skruer og korsett i 2 år: Smertene har vært for jævli siden, jeg har vært vanskelig å medisinere har diverse metobaliske og reagerer tvert i mot på noe morfin. Så front koliderte jeg med en bobil, brakk ryggen igjen,samt 4 brudd i hodet med hjerneblødning,knuste kjeven, lammet ene stemmebåndet,punkterte lungen og brakk helen samt mange kutt smader.

Jeg fikk metadon over en periode på 2 år men valgte selv å be om å bli trappet ned av det. Sov hele tiden og var ikke "med" i det hele tatt. Ved en tilfelighet fikk jeg prøvd subikone det var helt utrolig bra for meg. Jeg ble smertefri i flere timer og etterhvert var smertene på et nivå som det er å leve med. Men det er ikke lett å få sub uten å være med i LAR om ikke umulig så jeg vet ikke helt hvordan dette går. Jeg ramler ligsom i mellom alle stoler som er. Jeg har en avtale med smerteklinikken i Trondheim i morgen, jeg er jo blitt en såkalt avhengihets person. Har lett frem til ulike midder som kunne hjelpe meg med smertene. Har noen noe erfaringer med noe lignende. Jeg forstår at jeg må leve med smerter men det må være på et nivå som jeg kan få et verdig liv. Det får jeg med sub. Men det har jo mange bivirkninger også, men nå er det kommet til et pungt der det er sekundert.

Noen gode råd.

Sabrina

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy