Jump to content
Sykepleiediskusjon

Buffetservering, er det forsvarlig ut fra et hygienisk synspunkt?


Cathrine

Recommended Posts

For noen år siden innførte de enkelte steder buffetservering.

Personlig stusser jeg over dette, da jeg har problemer med å se hvordan man kan sikre dette hygienisk. Jeg leste nå en gammel artikkel i sykepleien hvor de diskuterer nettopp det hygieniske aspektet.

Er det noen her som har erfaring med dette, eller hva mener dere?

Jeg ville ihvertfall ikke likt å spise slik mat...

Her er artikkelen jeg fant i Sykepleien: http://www.sykepleien.no/article.php?artic...p;categoryID=34

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde buffetservering da jeg jobbet på sykehuset. En av få avdelinger som var med i et prøveprosjekt.

 

Fungerte bra :jupp:

 

Vi fikk brett fra kjøkkenet med oppskåret pålegg (ost, kjøttpålegg) til hvert måltid, som ble satt i buffeten, dvs i kalddisken. Ellers hadde vi porsjonpakker med feks leverposten, makrell, skinkeost, syltetøy etc, og der er jo alt emballert.

Brettene med pålegg ble byttet ut mellom hvert måltid.

 

Det er kun de mest oppegående pasientene som orker å gå til stua og forsyne seg selv, resten forsynte vi på rommet.

Link to comment
Share on other sites

Interessant at det var noen her som hadde erfaring med dette ;)

 

Jeg har bare lest om dette, blant annet i denne artikkelen i sykepleien. Der stod det at det kunne være vanskelig å få alle pasientene til å forstå nødvendigheten av håndvask før de forsynte seg med maten. Var dette et problem hos dere? Det stod også at på Haukeland som har innført slike buffeter, var det renholdspersonalet som var buffetansvarlig. Jeg vet ikke jeg, men de har jo ikke samme kunnskap om hygiene som oss. De vasket også toiletter samme dag som de var ansvarlig for buffeten er det forsvarlig?

Men Litago, du skriver at alt oppskåret pålegg ble hevet etter hver servering, da minimaliserer man ihvertfall risikoen for matforgiftning p.g.a. staffylokokker og coli bakterier. Men hva med norovirus, her vil det vel være en økt risiko ved lik severing....

Men jeg ser også fordelene med slik servering ;)

Hva skjedde på posten din Litago, ble det innført etter prøveprosjektet. Og var det noen negative sider ved slik servering, slik som de skrev i denne artikkelen. eller fungerte det bedre hos dere?

 

Ups.. glemte å si at en lukket buffet der personalet serverer pasientene har jeg ingen betenkligheter med ;)

Link to comment
Share on other sites

Hos oss hadde vi en postassistent (en hjelpepleier) som hadde hovedansvaret for maten.

 

Nå er det ca 3 år siden jeg jobbet noe særlig på den posten, i og med at jeg ble sykemeldt i mitt andre svangerskap, og sa opp etter permisjonen. Men jeg tror de har denne ordningen enda.

Vet ikke hvordan det blir nå når de flytter inn i nytt sykehus (Ahus).

 

Ulempene er jo at vi hadde alltid ganske mange pasienter som ikke orket å stå opp til måltidene, og med buffet så tok det dermed mye tid å lage til maten. Måtte plukke pålegg og evt smøre til mange, og fly rundt på rommene og dele ut. Der hadde vi spart en del tid om vi hadde hatt brettservering.

 

Men mange trenger oppmuntring og motivasjon til mobilisering, og da var måltidene en flott måte og få pasientene opp av senga og ut på stua.

 

Akkurat det med hygiene tror jeg faktisk ikke vi snakket noe særlig om, men på vår avdeling hadde vi jo ikke mye av de typisk smittsomme infeksjonene, i så fall var de isolert, og dermed ikke aktuelle for å gå på stua å spise uansett.

Kan ikke si vi registrerte noen oppblomstring av smittsomme infeksjoner mens jeg var der hvertfall.

 

Og maten sto i kalddisk, med sånne klappdører som i en kafe, det sto ikke åpent midt i rommet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, interessant å lese om erfaringene dine ;)

Det hørtes mye lurere ut med en postassistent som hadde hovedansvaret for buffeten ;) Dumt det medførte til merarbeid for dere da, det var vel ikke akkurat hensikten...

 

Merarbeidet varierte jo noe med pasientbelegget. I perioder der vi hadde mange oppegående så hadde vi lite ekstra, men som sagt er vi en type avdeling der belegget jevnt over er ganske tungt, med mange som ikke orker å stå opp.

 

En annen fordel er jo at pasientene får større medvirkning på hva de spiser, noe som kan øke næringsinntaket. Har de lyst på syltetøy på skiva, så får de det, og har de heller lyst på ost så får de det. Ved brettservering får man jo intet valg; spis det du får eller la vær.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er fordel at de får velge pålegg selv ;) Da jeg jobbet på sykehus skrev jeg bestandig på matkortet til pasienten hva slags pålegg de skulle ha. Mulig sentralkjøkkenet syntes det var merbelastende, men jeg syntes det var viktig at de fikk noe de likte og som ble spist ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Forvisse gammel tråd men på mitt jobb har vi startet med selvservering på en fløy der vi duker opp pålegg på ulike fat ocmg de får forsyne seg selv. Vi er dokk nøye med å sprite genserne før de setter seg. Fungerer fint på den fløyen da mesteparten er oppegående. Er et prosjekt spm blev startet av en helserekrutt (menn i helse- prosekt i Trh.kommune). Vi har alle måltidene unntatt lunsj som selvservering. 

Link to comment
Share on other sites

Der jeg var i praksis (sykehus) var det buffet for tørrmat, varmlunsj og middag ble lagt opp og servert av kjøkkenpersonalet. 
I tørrmatbuffeten var alt porsjonspakket, og det var brøddispenser (dro ut en slgas skuff og én brødskive kom ut, uten at man kom i kontakt me resten av brødet.)
Knekkebrød var singelpakket i plast, samme med kjørrpålegg, ost, syltetø i porsjonsbeger osv. 
Virket ganske hygienisk syns nå jeg. Alle pasienter ble informert ved innkomst om håndhygiene på matsalen.
Kniver, bestikk og glass var også organisert på en slik måte at man ikke kunne ta på alt for å få tak i det man trengte. 

Fordelen er jo at pasienten kan spise når de selv vil, døgnet gjennom. Og hva de vil. Fristende og fin buffet, tror det kan være med å øke matlyst.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Florry said:

Der jeg var i praksis (sykehus) var det buffet for tørrmat, varmlunsj og middag ble lagt opp og servert av kjøkkenpersonalet. 
I tørrmatbuffeten var alt porsjonspakket, og det var brøddispenser (dro ut en slgas skuff og én brødskive kom ut, uten at man kom i kontakt me resten av brødet.)
Knekkebrød var singelpakket i plast, samme med kjørrpålegg, ost, syltetø i porsjonsbeger osv. 
Virket ganske hygienisk syns nå jeg. Alle pasienter ble informert ved innkomst om håndhygiene på matsalen.
Kniver, bestikk og glass var også organisert på en slik måte at man ikke kunne ta på alt for å få tak i det man trengte. 

Fordelen er jo at pasienten kan spise når de selv vil, døgnet gjennom. Og hva de vil. Fristende og fin buffet, tror det kan være med å øke matlyst.

Høres veldig bra ut!

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Cathrine said:

Morsomt at du drar igang en gammel tråd!

Interessant at dere har startet med dette og at det fungerer fint. Kanskje lettere å gjennomføre dette hygienisk på et sykehjem der man kjenner pasientene?

Æ trur det kan være fordel at man kjenner pasientene ja ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy