Jump to content
Sykepleiediskusjon

adrenalin


Guest jill

Recommended Posts

Hei, er det noen som kan forklare meg forskjell på katastofe adrenalin, epipen og adrenalin? og i hvilke tilfeller bruker man hva? :)

 

Adrenalin, EpiPen og Katastrofeadrenalin er nøyaktig det samme, kun ulik styrke (og navn).

 

Adrenalin (styrke 1mg/ml) brukes i behandling ved akutt astma, anafylaksi, overflateblødninger og hjerteforstyrrelser (evt stans).

 

Katastrofeadrenalin (styrke 0,1mg/ml) er altså nøyaktig det samme, men har en lavere styrke. Dette mener man gjør det lettere i akuttsituasjoner å dosere/trekke opp riktig mengde. Spesielt viktig er dette for oss som jobber med barn der man skal gi 0,1 mg/10 kg (har du et barn på 4 kg, ser du sikkert at det blir svært liten mengde å trekke opp med "vanlig" adrenalin som har styrken 1 mg/ml)

 

EpiPen er en autoinjektor som pasienter kan bære med seg om de er allergiske mot noe og risikerer for eksempel anafylaksireaksjon (feks vepsestikk, nøtteallergi eller lignende). Denne finnes også i to styrker. 0,3 mg for voksne og 0,15 mg for barn. Man setter raskt en enhet intramuskulært og gjentar etter 15 minutter om ikke ønsket effekt er oppnådd.

 

Håper dette var klargjørende :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg kan jo tilføre at Adrenalin (styrke 1mg/ml) skal kun gis im eller sc. Det er det vi sykepleiere gir voksne pasienter ved en anafylaktsik reaksjon. Katastrofeadrenalin (styrke 0,1mg/ml) er spesielt egnet til å gi iv og intrakardialt og selvfølgelig til barn slik Mono skrev.

 

Litt OT, men det må jo være fryktelig stressende Mono å skulle regne ut riktig adrenalindose til et lite barn i en akuttsituasjon. Det er nok mange utfordringer på en barneavdeling, som vi på avdelinger for voksne pasienter slipper å tenke på...

Da jeg jobbet på sykehus hadde vi adrenalin hengende klar utenpå døren til medisinrommet.

Slik at man i en nødsituasjon raskt kunne rive den med seg og sette det på pasienten. Tenk hvilken luksus, vi trengte ikke begynne å regne ut doser først.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg kan jo tilføre at Adrenalin (styrke 1mg/ml) skal kun gis im eller sc.

 

 

Det er vel ingen lov som sier dette. Dette kommer jo an på hvilke prosedyrer som er gjeldende på det stedet man arbeider. Hos oss har vi i våre prosedyerer at vi kan gi adrenalin iv ved gitte tilfeller.

Og om man driver AHLR så er prosedyren også der 1 mg adrenalin administrert iv hver 3. minutt....

Link to comment
Share on other sites

Først av alt velkommen hit :)

Takk for at du rettet meg.

Jeg visste ikke at man brukte vanlig adrenalin iv. men klart man følger jo de prosedyrene som gjelder der man jobber. Men generelt er det vel slik at ved anafylaksi så skal sykepleier straks sette adrenalin sc/im. Og når det skal settes adrenalin iv. så vil det vel være vanligst å gi katastrofeadrenalin, for å lettere kunne gi riktig dose og hastighet? Det er ihvertfall det som står i felleskatalogen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Først av alt velkommen hit :)

Takk for at du rettet meg.

Jeg visste ikke at man brukte vanlig adrenalin iv. men klart man følger jo de prosedyrene som gjelder der man jobber. Men generelt er det vel slik at ved anafylaksi så skal sykepleier straks sette adrenalin sc/im. Og når det skal settes adrenalin iv. så vil det vel være vanligst å gi katastrofeadrenalin, for å lettere kunne gi riktig dose og hastighet? Det er ihvertfall det som står i felleskatalogen.

 

Nei, det er ikke min erfaring ved administrasjon til voksne. Man gir 1 mg hvert 3. minutt ved AHLR, dvs 1 ml. Skal man medisinere barn er det katastrofeadrenalin som gjelder siden dosene blir mye lavere.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy