Jump to content
Sykepleiediskusjon

Veiledning i forhold til influensa A(H1N1)- svineinfluensa


Cathrine

Recommended Posts

Den siste tiden har det jo stått mye i media om influensa A(H1N1). Dette har resultert i at flere har rådført seg med meg om hva de bør gjøre. Har dere opplevd det samme.

Snakket akkurat nå med en som var i Spania med sitt 2 år gamle barn. Jeg forklarte de viktigheten av håndhygiene og sa de måtte ringe fastlegen dersom de fikk influensasymptomer innen en uke etter hjemkomst. Jeg anbefalte de også å holde barnet hjemme fra barnehagen denne uken i tilfelle han skulle ha med seg viruset. Jeg synes det er unødvendig at han settes rett inn i barnehagen sammen med 160 andre barn når han kommer rett fra et område med relativt stor forekomst av influensa.

Hvilke råd ville dere gitt. Hadde også vært spennende å høre hva dere er blitt spurt om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes folk har fått med seg mye informasjon og har et greit og avslappet forhold til det.

Om noen skulle spørre så hadde jeg ikke nevnt på annet enn god håndhygiene og gode hostevaner (ikke hoste ut i lufta eller i hendene).

Ellers mener jeg folk bør leve som vanlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg synes sønnen min fikk en dårlig veiledning da han begynte på vidregående nå på mandag.

Det ble sagt at hvis de ble syke på skolen skulle de gå hjem og at det ikke var lov med snus eller tyggegummi p.g.a. fare for influensasmitte. Det var alt som ble sagt og til slutt sa hun at egentlig var det ikke så mye å tenke på fordi det var jo så lite av denne influensaen her. Plakatene Folkehelseinstituttet har sendt ut til alle skoler, hang innerst i en mørk krok, så den var det ingen som så i følge sønnen min.

Dette synes jeg var for dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy