Jump to content
Sykepleiediskusjon

Ønsker å bli jordmor! Alt av erfaringer og tips mottas med takk:)


Lotta87

Recommended Posts

Jeg er 26 år og utdanner offsettrykker av alle ting. Har to barn, og har nå bestemt meg for at jeg SKAL bli jordmor:) Etter å ha født to vakre barn, er det ikke noe annet i verden jeg faktisk kunne tenke meg. Svangerskap og fødsel vekker en stor interesse hos meg. Alt er så utrolig spennende!! Elsker selv å gå gravid, selv det å føde:)

 

Har ikke studiekompetansen i boks engang, så må begynne helt på nytt. Siden jeg har svennebrev så trenger jeg heldigvis bare norsk, naturfag, matte og historie. Ønsker også et bar til nå får jeg søker inn på sykepleien, så jeg håper på å søke sykepleien om 2,5 år. Skal bruke tiden godt, først og fremst for å få studiekompetanse, men også å lese dendel fagbøker så det vil være enklere den dagen jeg kan begynne på sykepleien. Håper jeg er jordmor innen jeg er 40:)

 

Flere her går med en drøm om å bli jordmor?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var fast bestemt på å bli jordmor, men ble det aldri. Årsaken var at ting skjedde underveis, slik at jeg aldri søkte studiet. Jeg kunne fortsatt tenkt meg å være det, men det er også mye annet jeg vel så gjerne kunne tenkt meg å jobbe med. Men jordmor er nok et flott yrke. Lykke til med studiene og håper at drømmen din går i oppfyllelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest lotta87

Jeg fant frem en gammel post her som jeg har skrevet. Her står det at jeg håper på å få et barn til, å søke sykepleien om 2,5 år. Nå har jeg fått en 3. Gutt, og skal søke sykepleier til høsten alt. Tiden går fort :-D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei :) Jeg ser det er flere som vil bli jordmor her. Har alltid hatt lyst til det og nå har jeg endelig begynt på sykepleierlinjen! Vet noen om det er noen krav om hvor man har jobbet hen, når man søker på jordmorutdanningen? Tenkte det var greit å ha det i tankene angående praksis i sykepleierstudiet også hvis det er mulig :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kamilla

Åj, eg har ikkje sett at du har skreve, Lotta87. Eg har berre hatt ei veke praksis på føde/barsel avdeling no i tredje studieår, pluss at eg har født en gong sjølv. Er på siste innspurt på tredjeåret, og synes det var veldig kjekt å få innblikk i fødsel no på slutten av studiene. For å svare deg safira07, så tenker eg at praksis på enten gyn eller barneavdeling kan vere greit, utan at eg veit sikkert :) Ang arbeidserfaring ift videreutdanning trur eg ikkje at det stillast krav om kor du har jobba..

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Jeg studerer jordmor nå. Jeg hadde jobba på en demensavdeling og litt på en hjerteavdeling før jeg starta. Så tror ikke det er krav om det nei. Men det er kjekt å ha jobba på sykehus på forhånd, slik at man har grunnleggende ferdigheter i boks. Det kan oppstå akutte situasjoner i fødsel, slik som store blødninger og dårlig nyfødt, så da bør man tåle stress og kunne legge inn en veneflon for eks. :)

 

Det er et kjempeflott yrke! Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest lotta87

Venter i disse dager på svar på om jeg kommer inn på sykepleier!! Håper veldig nå. Ventet sååå lenge. Gleder meg enormt til å studere noe som er spennende:D

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Vil du fortsatt gå jordmor-veien?

 

Jeg har kommet inn på sykepleierutdanningen nå, og ønsker sterkt å ta jordmorutdanningen etterhvert:) Spørs om man får det til, da

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Krysser fingrene for at du kommer inn Lotta87 :D Nå får du vel svar snart regner jeg med :) Ønsker selv å bli jordmor, men har ikke barn selv, og vil ikke ta utdanningen før jeg evt. føder egne barn. Så får se hva som skjer i fremtiden :)

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Her er jeg igjen:)

 

Jeg kom inn, og har klart meg bra. Lever fortsatt med jordmor drømmen, og skal gjøre alt jeg kan for å få en jobb på føde og barselavdelingen fremover. Håper veldig på å gå noen vikariater, men det er vel vanskelig.

 

Litt usikker på hvordan man regner. Sendte en mail om dette en gang, skal se om jeg finner den igjen:)

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg igjen:)

 

Jeg kom inn, og har klart meg bra. Lever fortsatt med jordmor drømmen, og skal gjøre alt jeg kan for å få en jobb på føde og barselavdelingen fremover. Håper veldig på å gå noen vikariater, men det er vel vanskelig.

 

Litt usikker på hvordan man regner. Sendte en mail om dette en gang, skal se om jeg finner den igjen:)

 

Så hyggelig å høre hvordan det går med deg, og at du er godt igang med sykepleiestudiene :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei :) 

jeg går nå andre året på vg2. Og skal til tredje året ta helsesekreær. Min største drøm er å bli jordmor.<3 Det er så utrolig spennende og gøy jobb. Sånn sett føler jeg dette er en jobb som passer meg 110% for å være ærlig. Og det er en fordel når jeg går helse og oppvekst program. Spørsmål til dere sykepleier/jordmor studenter. Eller til dere som har studert :) veldig nyssjerrig på enkelte ting 1. Hvor har du studert både sykepleier og jordmor? Snittet for det året du søkte og er det enkelte steder lettere/ lavere snitt enn andre steder. F.eks Stord, Bodø.. og ikke sånn byer som er litt større som Bergen, Oslo og Stavanger?  2 er det vanskelig å få gode karakter, selv om man jobber jevnt og trutt? 3 Hvordan er de to årene på jordmorutdanningen? 4 hva opplevde du som vanskelig, og eventuelt noe du angrer på at du ikke gjorde gjennom studiet som du vil anbefale andre ikke skal havne i samme feil? Kom gjerne med tips og triks ? :) hadde blitt utrolig glad for svar!

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Guest Maya said:

Hei :) 

jeg går nå andre året på vg2. Og skal til tredje året ta helsesekreær. Min største drøm er å bli jordmor.<3 Det er så utrolig spennende og gøy jobb. Sånn sett føler jeg dette er en jobb som passer meg 110% for å være ærlig. Og det er en fordel når jeg går helse og oppvekst program. Spørsmål til dere sykepleier/jordmor studenter. Eller til dere som har studert :) veldig nyssjerrig på enkelte ting 1. Hvor har du studert både sykepleier og jordmor? Snittet for det året du søkte og er det enkelte steder lettere/ lavere snitt enn andre steder. F.eks Stord, Bodø.. og ikke sånn byer som er litt større som Bergen, Oslo og Stavanger?  2 er det vanskelig å få gode karakter, selv om man jobber jevnt og trutt? 3 Hvordan er de to årene på jordmorutdanningen? 4 hva opplevde du som vanskelig, og eventuelt noe du angrer på at du ikke gjorde gjennom studiet som du vil anbefale andre ikke skal havne i samme feil? Kom gjerne med tips og triks ? :) hadde blitt utrolig glad for svar!

Hei og velkommen hit :)

Karaktersnittet for å komme inn på sykepleiestudiet varierer, men det er et minstekrav at man må ha minst 3 i matte og norsk fra høsten 2019  https://sykepleien.no/meninger/innspill/2017/11/karakterkrav-vil-gi-flere-og-bedre-sykepleiere

Her er en tråd om poenggrenser i fjor http://sykepleiediskusjon.net/topic/26185-mens-vi-venter/

Mitt tips er å jobbe jevnt og trutt allerede nå mens du går på vgs slik at du får gode nok karakterer til å komme inn på sykepleien. Sykepleiestudiet er ganske krevende, men det er interessant og spennende.

Opptakskrav til jordmorutdanningen er bachelor i sykepleie, med minst C i snitt og minst ett års relevant praksis som sykepleier. Det er mange som søker jordmorstudiet så karakter snittet vil trolig være over C.

https://www.usn.no/studier/finn-studier/helse-og-sosialfag/master-i-jordmorfag/

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy