Jump to content
Sykepleiediskusjon

Ikke ta medisiner med juice


Recommended Posts

  • 4 months later...

Jeg leste nå at også bær kan påvirke legemidler. Mye man bør tenke på når man gir pasienten medisin...

 

Siterer fra en artikkel i Tidsskrift for Den norske legeforening:

 

Hovedbudskap

 

* Grapefrukt og grapefruktjuice er potente hemmere av enzymet CYP3A4, som metaboliserer en rekke legemidler

* Også bitterappelsin (pomerans), pomelo og stjernefrukt hemmer CYP3A4

* Granateple, røde druer og tranebær kan muligens hemme CYP-enzymer, men det er motstridende data

* Siden regelmessig inntak av frukt og bær blir stadig mer aktuelt som helsebringende tiltak, er det viktig å være observant på mulige interaksjoner med legemidler

 

 

Dere finner artikkelen her:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=1628072

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 year later...

men medisinen blander seg jo i magesekken med det men spiste/drakk ved forrige måltid og evt neste.. ikke bare det man faktisk svelger tabletten med.. Bør vi fraråde folk som av ulike grunner bruker medisin å spise frukt og bær? Heretter anbefales kun piller, vann og brød :huh:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest cathrine f

Spennende artikkel. Tar meg selv ofte i å glemme at mat påvirker medisinene i ulik grad. Og av og til skulle en hatt en farmasøyt i baklommen for det er et krevende område. Husker jeg sjekket opp Maravan og vitamin K påvirkningen ifm høy INR. Da for å se om det var noen matvarer som eventuelt kunne senke INR, og det er jo mange matvarer som inneholder K-vitamin.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy