Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvor finner man databaser med forhåndsvurderte studier


Recommended Posts

Jeg tror kanskje det er Cochrane og Joanna Briggs Institute du er ute etter. I begge databasene finner du artikler som sammenfatter kunnskapen som har kommet frem gjennom forskning, f.eks. hvilke intervensjoner som er mest effektive mot problem X.

 

For å søke i disse databasene tror jeg man må ha brukernavn og passord, som du muligens kan få på arbeidsplassen? Vi har ihvertfall tilgang til en rekke databaser via skolen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Guest_Nuppa_*

Cinahl er en database som er ganske god på kvalitativ forskning og stoff om pasienterfaringer.

Clinical evidence er en database som oppsummerer den beste og tilgjenglige forskningen om effekt og bivirkning av nehandling for mange diagnoser.

Cochrane Library går mest på effekt av tiltak for forebygging og behandling.

Embase, Medline, Pubmed og SveMed+ er også gode databaser.

 

Husk at det er mye som er publisert, og selv om man leser artikler inne på slike databaser bør man gjøre en vurdering på innholdet etter hvem som har skrevet det, hvor gammel artiklen er, hvordan studiene er gjort osv osv. Er artikkelen fra et blad som har peer-rewiew?

 

 

Du har nok tilgang til en del gjennom Helsebiblioteket. :lol:

Link to comment
Share on other sites

www.helsebiblioteket.no er et greit sted å begynne. Derfra har man tilgang til ulike databaser, det står i tillegg litt om hvordan man søker og hva man finner av forskningslitteratur i de ulike databasene. Er litt usikker på om man må registere seg for å få tilgang, men det er i allefall gratis! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

www.helsebiblioteket.no er et greit sted å begynne. Derfra har man tilgang til ulike databaser, det står i tillegg litt om hvordan man søker og hva man finner av forskningslitteratur i de ulike databasene. Er litt usikker på om man må registere seg for å få tilgang, men det er i allefall gratis! :unsure:

 

 

Flott!

Nå har jeg registrert meg på helsebiblioteket :huh:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy