Jump to content
Sykepleiediskusjon
banshee

Spørsmålstråden

Recommended Posts

Man kan spise rett etter man han satt hurtigvirkende insulin. Jeg har lært at det tar rundt 15min før hurtigvirkende insulin virker. Man bør da spise ganske snart etter inj for å unngå hypoglykemi. Hvor raskt blodsukkeret stiger etter matinntak kommer ann på matvarens "glykemiske indeks".

Men er dette en regel? Man må ikke liksom, spør for jeg lurer? Jeg har kun vært borti å gi hurtigvirkende som behovsmedisin ved for høyt blodsukker men da har vi ikke gitt mat for da vil man jo ha blodsukkeret ned men måler jevnt en stund etterpå. Ellers har jeg kun gitt langtidsvirkende m.

Får man bare ødemer i beina ved høyresidig hjertesvikt? Og ødemer på lungene så har man venstresidig hjertesvikt?

Det er vel omvendt? :)

Edit: beklager, jeg tenkte ikke klart, har ammetåke ? Ja du har rett. Man får også tydelige ødemer i venene på halsen ved hø.sidig svikt.

Guest SPL

Noen som vet hva reversert EKG betyr? det står i boken at reversert EKG skal tas i forbindelse med nedreveggsinfarkt.

Guest Mimo

Noen som vet hva reversert EKG betyr? det står i boken at reversert EKG skal tas i forbindelse med nedreveggsinfarkt.

Har jobbet på hjertemedisinsk avd og akuttmott. Aldri hørt om.

Guest Guest

Man kan bruke hvit vaselin når man skal ta en kapillær blodprøve i form av CRP. Men er det noen som vet om det kan brukes ved INR prøve også?

Det er når du setter prekordialavledningene på ryggen slik at man får et bilde av baksiden av hjertet. Ikke så ofte det blir brukt.

Guest Guest

Man kan bruke hvit vaselin når man skal ta en kapillær blodprøve i form av CRP. Men er det noen som vet om det kan brukes ved INR prøve også?

Nobody?

Bruke hvit vaselin til hva? :-)

Guest Guest

Hvis man smører et tynt lag med hvit vaselin på fingeren før man tar en kapillær blodprøve i form av CRP, vil bloddråpen samle seg som en fin dråpe istede for å eventuell begynne å renne. Vet ikke om dette er aktuelt å gjennomføre ved INR ?

Guest Guest

Hvis man smører et tynt lag med hvit vaselin på fingeren før man tar en kapillær blodprøve i form av CRP, vil bloddråpen samle seg som en fin dråpe istede for å eventuell begynne å renne. Vet ikke om dette er aktuelt å gjennomføre ved INR ?

??

Guest Guest

Vil ikke vaselinkrem på fingeren gjøre at prøveresultatet blir ugyldig?

On 1.5.2017 at 9:07 PM, Guest Guest said:

Vil ikke vaselinkrem på fingeren gjøre at prøveresultatet blir ugyldig?

Står her at man ofte kan bruke silikonkrem: 

1. Quote

Smør eventuelt silikonkrem på hudpunksjonsstedet. Dette anbefales ikke ved prøvetaking til blodcelletellinger i automatiske celletellere på grunn av at forurensning med silikonpartikler kan forårsake tilstopping av apparaturen eller føre til falskt forhøyede verdier.

http://brukerhandboken.no/index.php?action=showtopic&topic=9c375df49fef5dcc1cbf

Your content will need to be approved by a moderator

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...