Jump to content
Sykepleiediskusjon

Øvingsmodell for innleggelse av veneflon


Cathrine

Recommended Posts

Vi øvde på en sånn hånd under praksisforberedende uke før sykehuspraksis. For å bli trygg på prosedyren, og for å få den inn i fingrene er denne hånden helt ok, men den gir ikke noe realistisk bilde på hvodan det er å stikke på en virkelig pasient. Det er alt for lett å treffe venen, og huden er veldig lett å trenge igjennom. Men veldig ok å ha prøvd prosedyren på en dukkehånd før man stikker på hverandre, og så pasient! :)

Link to comment
Share on other sites

Interessant å høre om erfaringen din.

Ja jeg kan tenke meg at det var litt lettere å venen. Rullende årer, årer som pereforerer og årer som trekker seg sammen eksisterer nok ikke hos denne pasienten. Men det å lage litt seigere hud burde de kanskje fått til?

Men som du sier så lærte dere teknikken og det er nok lurt. Husker da vi skulle teste det å legge veneflon på hverandre, så hadde vi ikke engang prøvd på en dukke først. Så her gikk veneflonene dypt ned, eller det ble skikkelig slalomkjøring med kanylen for å prøve å treffe åren osv. Med andre ord ingen smertefri opplevelse for oss som var prøvekaniner. Men det gikk greit, vi overlevde jo :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå skal jeg være litt vanskelig.

 

Jeg synes det er bra at vi som er sykepleierstudenter øver på hverandre etter å ha stukket litt i modeller med falsk blod (jeg fikk absolutt ingenting ut av dette - uten sirkulasjon er det vanskelig å skape trykk til backflow) - de færreste treffer på alle forsøk, og dermed får alle en mulighet til å kjenne hvordan bomstikk og perforering føles. Det at vi vet hvordan dette føles, gjør oss kanskje mer fokusert på å legge venekateterne riktig når vi er sendt ut i praksis.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Nå skal jeg være litt vanskelig.

 

Jeg synes det er bra at vi som er sykepleierstudenter øver på hverandre etter å ha stukket litt i modeller med falsk blod (jeg fikk absolutt ingenting ut av dette - uten sirkulasjon er det vanskelig å skape trykk til backflow) - de færreste treffer på alle forsøk, og dermed får alle en mulighet til å kjenne hvordan bomstikk og perforering føles. Det at vi vet hvordan dette føles, gjør oss kanskje mer fokusert på å legge venekateterne riktig når vi er sendt ut i praksis.

 

;)

Enig med deg der. Vi prøvde begge deler. Jeg tror det er en viktig erfaring å kjenne hvordan det er for pasienten.

Da jeg gikk første året fikk vi først prøve på en hanske stappet med cellestoff, deretter brukte vi disse armene. De vi brukte var veldig seige, og man måtte bruke veldig makt for å komme gjennom "huden". Til sist gjorde i det på hverandre, og jeg tror alle syntes det var best å få prøvd seg på en medstudent. Armen er jo grei å bruke til å øve på grepet og bandasjering da...

 

Vi hadde forøvrig samme type trening 2. året, så fikk prøvd oss da også. Jeg går 2. året nå, og er i praksis. Har fått prøvd meg 4 ganger, og jeg traff de tre første gangene. Jeg følte meg tryggere på å stikke når jeg selv hadde kjent på hvordan det var å bli stukket av en nybegynner :(

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy