Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bruk av sug


Recommended Posts

Så et annet emne som handlet om mye av det samme, men siden det var en gammel tråd har jeg valgt å lage et nytt emne...

I den andre tråden var det en sykepleier som i en helt spesiell situasjon hadde valgt å bruke sug på en pasient som fikk både morfin og scopolamin.

 

Jeg tenker på en situasjon jeg opplevde nylig:

En pasient med lungebetennelse og veldig, veldig mye slim, som plaget ham veldig. Han døde plutselig. I ettertid tenker jeg en del på om pasienten hadde fått det bedre hvis jeg hadde brukt sug. Jeg vet at sug er "ut" og har også fått beskjed om at "det bruker vi ikke" her på sykehjemmet. Og jeg forstår argumentet om at sug kan vere med på å produsere mer slim og at ubehaget ved det kan vere større enn det positive, og at man derfor har sluttet å bruke det for det meste. Men som relativt nyutdannet er det altså nå sånn at jeg ikke får opplæring i å bruke det overhodet. Selv om jeg engang skulle vurdere det slik at det er det riktige å gjøre :) Vet ikke hvordan det ser ut, eller hvordan jeg skulle koble det. Synes dere dette er riktig? Finnes det en link til mer informasjon om dette emnet, både om hvordan å bruke sug generelt og argument for og imot?

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

Først av alt velkommen hit!

Ja helt enig med deg, det må jo ikke bli slik at man velger bort sug helt. Selvom man ofte vil klare seg uten, vil det helt klart være situasjoner der det vil være nødvendig å bruke et sug.

Forstår veldig godt din fortvilelse over at du ikke behersker teknikken. Jeg ser jo heller ikke helt hvordan du skal kunne lære deg dette da dere sjeldent bruker sug på sykehjemmet. Hadde du hatt mulighet til å hospitere på et sykehus, slik at du lærte dette ?

Jeg vet ikke om noen gode linker om temaet, men jeg skal si ifra om jeg finner en. Står det ikke noe om det i bøkene fra sykepleierhøyskolen? Det stod ganske mye om det i den jeg hadde.

Har du tilgang til PPS? Vil jo også tro at det står grundig beskrevet der.

Vel, dette er bare noen tips jeg kommer på i farten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy