Jump to content
Sykepleiediskusjon

Avspassering


runegp

Recommended Posts

Jobber 100% i kommunen og har etterhvert opparbeidet mye avspasseringstimer som jeg aldri får avspassert. Ble da enig med sjefen at dette kunne utbetales som lønn. Dette ble da betalt ut, men uten overtid, noe jeg mener jeg har krav på. Kommunen mener jeg ikke har krav på overtid, men kan ikke begrunne dette på noe fornuftig vis. Er det jeg som er helt tullerusk her eller :)

Link to comment
Share on other sites

Avspassering lønnes time mot time!

Overtid er jo akkurat det, overtid, men er det avtalt avspassering, så er det time mot time!

 

Sik jeg har forstått det så er det time mot time dersom man tar det ut i fritid, overtidstillegget skal alltid utbetales.

Sitat fra forbundet:

 

Betaling for overtidsarbeid

Etter arbeidsmiljøloven har arbeidstaker krav på et tillegg på minst 40 prosent ved overtidsarbeid. Tariffavtalene gir arbeidstakerne bedre rettigheter enn loven. Av hovedtariffavtalene og overenskomstene framgår det at overtid skal godtgjøres med et prosenttillegg på mellom 50 og 133 1/3 prosent, avhengig av på hvilke tidspunkter det arbeides overtid. Slik godtgjøring utløses ved pålagt arbeid ut over tariffavtalens grenser for ordinær arbeidstid pr. dag eller uke.

 

Arbeidstaker har rett til overtidsbetaling selv om det har blitt utført overtidsarbeid i strid med lovens vilkår og timemessige begrensninger. Arbeidstaker og arbeidsgiver kan avtale avspasering av overtiden, time mot time. Overtidstillegget på 40 prosent eller mer skal derimot alltid utbetales.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy